Kuva: Naantalin Musiikkijuhlien logo.

Perjantaina 17.12. julkistettiin ja otettiin käyttöön Naantalin Musiikkijuhlien uusi tunnus sekä kuvataideteos, joka toimii tapahtuman ensi vuoden visuaalisen ilmeen pohjana. Molemmat kuvastavat musiikkia, merta, liikettä ja juhlaa. Valitun kuvataideteoksen tehnyt taiteilija on Aino-Maija Metsola.

Naantalin Musiikkijuhlat on uudistanut viestintäänsä vuoden 2021 aikana. Koronan rajoittaessa konserttien järjestämistä tähän oli sopiva ajankohta. Visuaalisen ilmeen lisäksi myös viestinnän työkalut ja strategia päivitetään.

– Haluamme tavoittaa yhä uusia kohderyhmiä, ja viestinnällä on tässä olennainen tehtävä, toteaa Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Suvi Innilä.

Korkeatasoisuus keskeinen mielikuva

Kehitystyö käynnistyi keväällä toteutetuilla kyselyillä, joissa selvitettiin Naantalin Musiikkijuhlien synnyttämiä mielikuvia sekä kerättiin tietoa kehitystoiveista viestinnän ja laajemmin Musiikkijuhlien osalta.

– Lähes kaikki vastaajat kokivat korkeatasoisuuden Naantalin Musiikkijuhlien keskeiseksi ominaisuudeksi. Tämä on upea saavutus, josta pidämme kiinni. Vahvoja mielikuvia olivat myös elämyksellinen, kansainvälinen, Naantaliin juurtunut sekä perinteinen, Innilä toteaa.

Logo kiteyttää Musiikkijuhlien ytimen

Nyt käyttöön otettu logo on 42-vuotiaan festivaalin neljäs tunnusmalli. Logon ja visuaalisen konseptin on suunnitellut naantalilainen muotoilija Miia Liesegang edellä mainittujen kyselyiden, haastatteluiden sekä muiden selvitysten perusteella.

– Suunnittelun lähtökohtana olivat mielikuvat, jotka nousivat esiin kyselyistä. Logo on liikkeessä oleva aivan kuten musiikki ja Naantalin Musiikkijuhlatkin, kertoo Miia Liesegang.

– Uusi visuaalinen konsepti on ensimmäinen askel laajamittaiselle kehitystyölle, jonka myötä pyrimme kehittämään Musiikkijuhlien yleisön elämyspolkua kokonaisvaltaisesti, hän jatkaa.

Kuvataiteen ja musiikin vuoropuhelua

Musiikkijuhlien vuosi-ilme perustuu jatkossa vuosittain valittavaan kuvataideteokseen. Syksyllä 2021 järjestettyyn, ammattitaiteilijoille suunnattuun ensimmäiseen teoshakuun saatiin yli 50 ehdotusta ympäri Suomea.

– On valtavan upeaa, että kuvataiteilijat lähtivät innokkaasti hakuun mukaan, ja toivon, että tämä jatkuu myös tulevina vuosina. Työssäni on aina ollut keskiössä eri kulttuurinalojen tuominen yhteen. Nyt se on mahdollista tuomalla kuvataide jälleen vahvemmin osaksi musiikkijuhlien visuaalista ilmettä ja siten nämä kaksi taiteenlajia vuoropuheluun keskenään, iloitsee Suvi Innilä.

Naantalin Musiikkijuhlien vuoden 2022 julisteessa yhdistyvät Aino-Maija Metsolan kuvataideteos sekä Miia Liesegangin suunnitteleman uuden logon elementit.

Kuvataiteilijat ovat suunnitelleet Musiikkijuhlien julisteita aiemminkin vuosien varrella, ja vahvan jälkensä festivaaliin ovat jättäneet muun muassa julistetaiteilija Erik Bruunin monet työt 1980- ja 1990-luvuilla sekä yksi pilapiirtäjänä tunnetun Kari Suomalaisen juliste vuodelta 1983. Myös jatkossa taideteokset voivat olla hyvinkin erilaisia tyyliltään ja tekniikaltaan.

Erik Bruunista Aino-Maija Metsolaan

Raadin valitsema kuvataideteos vuodelle 2022 on Aino-Maija Metsolan Luoto-sarjaan kuuluva teos Ruohosipuli vuodelta 2021.

Taideteos. Aino-Maija Metsola: Ruohosipuli, 2021. Vesiväri ja guassi paperille
Taideteos. Aino-Maija Metsola: Ruohosipuli, 2021. Vesiväri ja guassi paperille, 76,5 cm x 55,5 cm.

– Maalaan vettä, usvaa, sadetta, kasvillisuutta, liikettä sekä luonnon rytmiä, ja koen teoksissani olevan voimakkaita yhtymäkohtia musiikkiin. Samalla maalaustaiteellisessa tuotannossani on vahva merellinen yhteys, havaintoja purjehdusretkiltäni Saaristomerelle sekä kokemuksiani kotisaareltani Suomenlinnasta. Teos on monitulkintainen: maalauksessa luonto, värit ja tekstuurit väreilevät ja elävät musiikin tavoin, Aino-Maija Metsola kertoo.

Teoksessa on nähtävissä myös luonnon ilotulitusta, mikä sopii hyvin ensi vuoden konserttiohjelmaan, sillä kesällä 2022 juhlitaan muun muassa Naantalin Musiikkijuhlien perustajan ja taiteellisen johtajan Arto Noraksen 80-vuotisjuhlaa.

Aino-Maija Metsola on kuvittaja, kuviosuunnittelija ja kuvataiteilija, joka toimii monipuolisesti muotoilun ja taiteen kentillä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Keskeinen osa hänen tuotantoaan ovat lukuisat painokangaskuviot sekä palkitut kirjojen kansiteokset ja kuvitukset. Hänet tunnetaan myös monista Marimekon malleista kuten Jurmo, Sääpäiväkirja-sarja, Juhannustaika ja /Ketunmarja.

– Kuvan asettaminen käyttökohteeseen ja osaksi laajempaa kokonaisuutta on minusta hyvin kiinnostavaa ja palkitsevaa. Parhaimmillaan tällainen vuorovaikutus herättää teoksen uudella tavalla eloon. Halusin osallistua Naantalin Musiikkijuhlien teoshakuun, sillä pidän mielenkiintoisena sitä mitä tapahtuu kuvan ja musiikin kohtauspinnoilla, Metsola jatkaa.

Mainostoimisto yhdistäjänä

Kuvassa vasemmalta Mari Tauler, Aino-Maija Metsola, Miia Liesegang ja Suvi Innilä
Uudistetun ilmeen suunnittelijat. Kuvassa vasemmalta Mari Tauler, Anna-Maija Metsola, Miia Liesegang ja Suvi Innilä.

Naantalin Musiikkijuhlien syksyllä valittu uusi mainostoimisto on Turussa ja Helsingissä toimiva mainostoimisto Grundlage, joka vastaa tapahtuman viestinnän työkalujen päivittämisestä sekä strategisen markkinoinnin kehittämisestä. Grundlage on vastannut myös Musiikkijuhlien visuaalisen ilmeen eri elementtien yhdistämisestä kokonaisuudeksi.

– On iso kunnia sekä myös valtava haaste saada suunnitella tapahtuman eri elementeistä koostuva vuosi-ilme, joka kiteyttää viestin tulevasta ja pitää kuitenkin kiinni arvokkaasta historiasta. Kulttuuritapahtumilla on monesti haasteena yhdistää taide ja kaupallisuus, mutta se on juuri mitä me strategisella markkinoinnilla teemme; yhdistämme näkemyksellisyyden, luovuuden sekä tuloksellisuuden. Toivottavasti onnistumme puhuttelemaan markkinoinnilla myös nuorempaa kohderyhmää, koska tämä tapahtuma kuuluu kaikille, julistaa mainostoimisto Grundlagen luova johtaja ja perustaja Mari Tauler.

– Olen iloinen siitä, että Naantalin Musiikkijuhlien viestinnän vahvistamiseen on saatu näin monta osaavaa ja luovaa tekijää, lämmin kiitos kaikille, Suvi Innilä päättää.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Suvi Innilä, Naantalin Musiikkijuhlat, 050 559 0186
Muotoilija Miia Liesegang, 040 741 5006
Kuvataiteilija Anna-Maija Metsola (haastattelupyynnöt Suvi Innilän kautta)
Luova johtaja Mari Tauler, Grundlage, 050 590 7856

Miia Liesegang on Naantalissa asuva muotoilija ja taiteilija toimien laajasti luovan talouden kentällä. Ongelmanratkaisu ja oivaltavien ratkaisujen muotoilu ovat hänen tekemisensä keskiössä. Liesegang keskittyy kaupallisissa projekteissaan erityisesti mielikuvien muotoiluun ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Hänen intohimonaan on kehittää asioista parempia yhdessä käyttäjien kanssa luovien ja yllätyksellisten menetelmien avulla. Liesegangin muotoilutöitä löytyy mm. Norjan Nasjonaalmuseetin kokoelmasta, ja hän toimii useissa muotoilukentän strategiatyöryhmissä ja luottamustoimissa kuten Ornamon hallituksessa.

Aino-Maija Metsola (s. 1983) on kuvittaja, kuviosuunnittelija ja kuvataiteilija, joka toimii monipuolisesti muotoilun ja taiteen kentillä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Keskeinen osa hänen tuotantoaan ovat lukuisat painokangaskuviot sekä palkitut kirjojen kansiteokset ja kuvitukset. Metsolan töitä on ollut esillä yhteisnäyttelyissä muun muassa Tokiossa (Ginza Graphic Gallery), Shanghaissa (Museum of Contemporary Art Shanghai / MOCA), Bratislavan kuvitusbiennaalissa, Kiasmassa ja Designmuseossa. Vuonna 2017 Victoria and Albert Museum myönsi Metsolalle V&A Illustration Award -palkinnon. Metsola valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2008.

Tilaa Uutiskirje

Sähköposti

KUMPPANIT

Naantalin Musiikkijuhlat kiittää lämpimästi kumppaneitaan ja tukijoitaan yhteistyöstä.
Kuva: Osuuspankki Turun seutu

Tukijat

Seuraa naantalin musiikkijuhlia vuoden ympäri