Jan Söderblom on Suomalaisen kamariorkesterin ja kolmen vuosittaisen musiikkijuhlan taiteellinen johtaja. Helsingin kaupunginorkesterin 1. konserttimestarin tehtävänsä lisäksi hän on kysytty vieras sekä kapellimestarina että äänenjohtajana Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa. Esiintyjänä ja ohjelmien suunnittelijana Söderblom löytää inspiraationsa ajattomista tarinoista, joissa mennyt, tuleva, kulttuuri ja luonto kohtaavat jollain ainutlaatuisella ja kiehtovalla tavalla.

Söderblom on esiintynyt kotimaisten orkestereiden lisäksi muiden muassa Ruotsin ja Norjan radion sinfoniaorkestereiden, Helsingborgin sinfoniaorkesterin ja Japanin filharmonisen orkesterin solistina. Intohimoisena kamarimuusikkona Söderblom oli yksi Uusi Helsinki -kvartetin perustajajäsenistä vuonna 1982. Kvartetti on palkittu monissa kilpailuissa, ja se on vierailut useissa Euroopan arvostetuimmista konserttitaloista.

Jan Söderblomille on ollut aina selvää, että orkesterin johtamisella tulisi olemaan tärkeä osa hänen työssään muusikkona. Asetuttuaan jo tukevasti uralleen instrumentalistina, hän pääsi Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalle Jorma Panulan ja Leif Segerstamin oppilaaksi. Sittemmin kapellimestarius on ottanut yhä enemmän tilaa hänen rinnakkaisilla työurillaan. Suomalaisten orkestereiden lisäksi hän on vieraillut muun Leipzigin radion sinfoniaorkesterin (MDR), Tanskan radion kamariorkesterin ja Norjan radion sinfoniaorkesterin kapellimestarina. Oopperakapellimestarina hän on vieraillut muun muassa Ruotsin kuninkaallisessa oopperassa ja Suomen kansallisoopperassa.

Metsässä on suomalainen musiikki syntynyt. Jean Sibelius kuuli lintujen lauluissa ja puiden huminassa sekä suurten sinfonioidensa että aforististen pianokappaleidensa kaiut, ja sen salaperäisestä viettelystä syntyi myös jännityskertomus Metsänneidosta. Lapin luonnosta inspiroituvalle Outi Tarkiaiselle metsä tarjoaa piilopaikan, henkisen kasvun alustan ja kodin ikiaikaisille tarinoille. Outi Tarkiainen kuuluu sukupolvensa kansainvälisesti nopeimmin nouseviin suomalaissäveltäjiin.

Se kuulostaa antiikilta, sen nimi on muinainen ja sen pinta on patinoinut – vaan onko se vanhaa? Kun Ottorino Respighin ja Alfred Schnittken sarjoissa soi varhaisen barokin loisto, Anna Clynen Rest These Hands tuo iholle ääniä historian tuolta puolen. Konsertti vie matkalle menneisyyteen, jota ei koskaan ehkä ollutkaan. Ohjelman huipentaa Naantalin Musiikkijuhlien kaikkien aikojen nuorin solisti, vasta 12-vuotias mutta kansainvälisiä kilpailuita jo voittanut viulisti Lilja Haatainen.

Jahti

12.6.

Konsertin neljä kestosuosikkia kertovat elämän ja kuoleman tarinoita. Kun Mozartin kvartetto soi estotonta riemua, Johannes Brahmsin äitinsä muistolle säveltämä trio on kauniiden muistojen utuinen kuva. Aikamme esitetyimpiin kuuluvan Jörg Widmannin Jagdquartett tempaisee keskelle kauhujen metsästysretkeä, josta on vain yksi tie ulos.

”Nämä nuottini suutelevat sinua, ne kutsuvat sinua intohimoisesti”, kirjoitti Leoš Janáček nuorelle rakkaalleen jousikvartettonsa saatekirjeessä. Himosta ja kaipuusta toisen luo kertoo myös Richard Wagnerin pakahduttava Tristan ja Isolde. Amerikkalaisen Amy Beachin myöhäisromanttista intohimoa säästämätön pianokvintetto on viime vuosina noussut niin yleisön kuin kriitikoiden suosikiksi.

W.A. Mozart sävelsi oopperoiden ja konserttojen ohella verratonta viihdemusiikkia, joka soi pitkin Euroopan hoveja ja kylpylöitä. Huvitteleva divertimento kolmelle puhaltimelle syntyi ystäväporukan yhteiseksi huviksi, kun taas divertimento Es-duurissa lienee maailmanhistorian ensimmäinen jousitrio. Kevyttä tai ei, jokaisessa sävelessä kuuluu Mozartin uniikin kosketuksen painava voima.

Katso kaikki

Tilaa Uutiskirje

Sähköposti

KUMPPANIT

Naantalin Musiikkijuhlat kiittää lämpimästi kumppaneitaan ja tukijoitaan yhteistyöstä.
Kuva: Osuuspankki Turun seutu

Tukijat

Seuraa naantalin musiikkijuhlia vuoden ympäri